Om att äta vad man vill.

Jag var nyligen hos en kompis och firade hennes 19årsdag då det blir dags att grilla. Hennes pappa frågar mig och en annan tjej om det är okej att vi grillar sojakorven och köttet på samma grill, vilket både tycker är helt okej. Då är det såklart någon som ska fråga "jaha, och varför är ni vegetarianer då?". Jag sade lite varför jag var det och nämnde också att jag äter fisk. Då frågar den här tjejen "så du äter inte kött men inte fisk? Är det inte lika synd om fiskarna?", varpå hon sedan frågar "använder du smink som är testat på djur?". Jag kände mig grymt ställd mot väggen och svarade att ja, tyvärr så har jag inte så stor koll på det smink som jag använder, och då säger hon "oh, shame on you. Det är ju antingen allt eller inget liksom."

Jag var frustrerad i flera timmar efter det - sen när blev det okej att klanka ner på någon för det personen i frågan äter? Jag förstår verkligen inte, vad man stoppar i munnen är väl upp till en själv? Jag väljer att äta fisk för att det är nyttigt, och för att jag prioriterar min hälsa precis lika mycket som jag prioriterar mina åsikter. Det är bättre att göra något än ingenting.



Jag satte mig ute i vårdugget och tog en cigg.
Blombladen från träden dalade ner som små flingor
och bäddade ner sig bland gräsets fuktiga strån.


Nu ska jag se om det finns något plugg jag
kan förbereda inför imorgon, hej så länge!

Kommentarer
Postat av: Jebus

Jag var ju vegetarian i många år, så jag förstår er båda två.



Klart det är bra att du väljer att inte äta kött om man tänker på massproduktionen och hur dåligt djuren behandlas. Men rent hälsomässigt är det nyttigare att äta kött än vegetariska alternativ.



Den där tjejen däremot, hon ville bara vara en viktigpetter så tänk inte på henne. Hon var ju ett überflumm.

2009-05-04 @ 11:35:44
URL: http://jebus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0