it's the half blood prince

Jag såg Halvblodsprinsen i torsdags tillsammans med Alice,
and it was awesome. En liten review:

S P O I L E R V A R N I N G S P O I L E R V A R N I N G S P O I L E R V A R N I N G

Daniel Radcliffe: Jag står fast vid att Harry är en väldigt svår roll att spela, jag skulle säga att han har den mest komplicerade personligheten i trion. Vart ska man ta vägen utan starka karaktärsdag, utan enbart måste fokusera på tanken att man är rädd, förvirrad, i fara och med en stor börda på sina axlar? Daniel Radcliffe som gör rollen är inte amazingly brilliant, men han gör det bra. Lite då och då blir jag imponerad, för att i nästa scen fundera ut i min egna lilla värld vad han kunde ha gjort bättre eller istället.

Emma Watson: I största allmänhet tycker jag att Emma är ganska kass, men i den här filmen satt jag iallafall inte och tänkte på det, så jag antar att det är positivt för hennes del? Jag blev faktiskt ganska nöjd med scenen där Lavender precis har kysst Ron och Hermione springer iväg, det gjorde hon bra.

Rupert Grint: Rupert kicks ass, as always. Jag älskar Ron och jag älskar Rupert, han var så grymt jävla rolig i den här filmen.

Bonnie Wright: Vad är dealen med Ginny? Tjejen kan inte spela teater! Jag kan inte minnas att jag såg mer än ett, möjligen två ansiktsuttryck från henne under hela filmen. Ingen variation i känsla, inget engagemang, ingen glöd. Skolteater på hög nivå, och det är synd.

Evanna Lynch: Luna är bedårande, precis som i förra filmen. She's brilliant.

Tom Felton: Holy shit! Tom har verkligen talang, och nu har han äntligen fått chansen att bevisa det. Jag blev ganska blown away måste jag säga, speciellt i scenen där han står och riktar sitt trollspö mot Dumbledore. Jag är nog kär.

Jessie Cave: Grymt bra Lavender Brown, precis som jag hade föreställt mig henne. Jag blev verkligen sjukt irriterad efter ett tag och det var förmodligen meningen, haha.

Behöver jag ens diskutera skådespelare som Helena Bonham Carter och Alan Rickman, som jag dessutom hade turen att stå på ungefär en meters avstånd från? (Vadå, hade inte du skrytit lite?) haha! Pure awesomeness. 

Favourite moments: Hela början; när Harry och Dumbledore står och blir fotograferade, och sedan hur man ser dödsätarna flyga genom London och in i Diagon Alley. Det satte verkligen ribban för resten av filmen och gav en känsla av allvaret i situationen som sakta smyger sig på i Halvblodsprinsen. Jag tyckte också om scenen där hela skolan, lärare och elvever, står samlade utanför slottet och sedan reser sina trollspön till minne av Dumbledore och för att förinta dödsätarmärket i molnen. Sedan finns den en drös med komiska moment också, många saker fick mig faktiskt att skratta rejält.

<3 på alla lovely Harry / Draco moments. Blickar, spänningar, Harrys uttryck när han ser Draco ligga på badrumsgolvet. Ja, jag satt faktiskt och lade märke till det här under hela filmen, knåpade ihop mina små egna idéer; vem har sagt att det måste vara en strid på gång när Draco går till badrummet och tar av sig tröjan, följd av Harry?

En sak som de verkligen missade på var relationen mellan Harry och Ginny. Jag tyckte inte att de gav någon känsla av den där djupa relationen som de två faktiskt delar och kommer att uppleva i Halvblodsprinsen, allting låg väldigt mycket på ytan och lite i skuggan.

Jag längtar som galen till de sista filmerna, herregud! Det finns så många scenen som jag vill se, bland annat hur skådespelarna hanterar det djupa allvaret och sorgen i slutet och hur Daniel kommer att se ut när han är naken i himmeln.

Betyg: 3.8


Kommentarer
Postat av: Jebus

3,8

pffft.... :(

2009-07-19 @ 14:01:02
URL: http://jebus.se
Postat av: Muffin

haha aw. den var bra men inte brilliant.

2009-07-19 @ 15:16:10
URL: http://crapmuffin.blogg.se/
Postat av: Jebus

Va den ju! :D

du ska få så mycket smisk!

2009-07-19 @ 16:24:20
URL: http://jebus.se
Postat av: Muffin

really? =D

2009-07-19 @ 16:46:18
URL: http://crapmuffin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0